گزارش صعود دماوند از مسیر شمالی

بنام خالق کوهستان:

گزارش صعود دماوند از مسیر شمالی:

قله دماوند در رشته کوههای البرز( البرز مرکزی) واقع شده است.
در البرز مرکزی علاوه بر قله دماوند ، قلل مهم و شاخص مانند آزاد کوه(۴۳۹۰ متر) ، خلنو(۴۳۷۵ متر ) ، فرهنگ، کلون بستک،آسان کوه ، سی چال، مهرچال، توچال، جانستون، دوخواهرون، گرگ و گل زرد قرار دارند.
برای صعود به قله دماوند از ۴ مسیر امکان پذیر است.
مسیر جنوبی ، غربی ، شمال شرقی و شمالی که سخت تر از مسیرهای دیگر است.
طبق برنامه تقویمی باشگاه آلپ تبریز ، بعد از برگزاری جلسه هماهنگی و توجیهی با شرکت کنندگان در برنامه دماوند و اخذ مشاوره های لازم از مدیریت و مربیان باشگاه ، به تعداد ۸ نفر از اعضاء باشگاه در مورخ ۹۶/۶/۱۴ در ساعت ۱۷ با یک دستگاه مینی بوس از تبریز به طرف روستای ناندل در جاده هراز حرکت کردیم.
۳ راهی ناندل در جاده هراز بین تونل ۷ و ۸ ( ۲ تونل بعد از پلیس راه بایجان ) قرار دارد.
از جاده هراز تا روستای ناندل که آسفالت بوده حدودا" ۵۵ دقیقه زمان می برد.
طبق برنامه در تاریخ ۹۶/۶/۱۵ ساعت ۶/۳۰ دقیقه به روستای ناندل رسیدیم و بعد از خوردن صبحانه و استراحت کوتاهی ،با هماهنگی آقای صالحی در ساعت ۹ با یک دستگاه نیسان بعد از طی مسافتی در جاده خاکی و مملو از دست انداز بعد از ۴۵ دقیقه به محوطه سنگ بزرگ ( آلومین ) منتقل شدیم.
در ساعت۱۰/۱۵ دقیقه کوهپیمایی را شروع و در ساعت ۱۳/۱۵ دقیقه در محل جانپناه ۴۰۰۰ مستقر شدیم بعد از برپایی چادرها، مشغول خوردن نهار شدیم.
بعد از استراحت کوتاهی برای پیشگیری از ارتفاع زدگی در حوالی عصر، ۲ ساعت برای هم هوایی افزایش ارتفاع داشتیم.
در مورخ ۹۶/۶/۱۶ در ساعت ۴/۴۵ دقیقه در هوای صاف و نسبتا" سرد مسیر پاکوپ را به طرف قله ادامه داده و بعداز گذر از جانپناه ۵۰۰۰ و عبور از کنار یخچال های شگفت انگیز و مبهوت کننده سیوله و دبی سل و به علت بارش
برف در روزهای قبل که باعث یخبندان شدن مسیر صعود گردیده بود با ایجاد کارگاه صعود را ادامه دادیم.
از ارتفاع ۵۰۰۰ به بعد شیب مسیرصعو تند و برفی بود.
در نزدیکی قله (حدودا" ۱۵ دقیقه مانده به قله ) مسیر صعود شمالی با مسیر صعود شمال شرقی ادغام شده و مسیر صعود هردو جبهه یکی می شود و در آن نقطه ( اگر هوا صاف باشد ) پناهگاه تخت فریدون در مسیر شمال شرقی بطور وضوح و شفاف قابل رویت است.
بعد از ۷ ساعت و ۴۵ دقیقه فعالیت سنگین در ساعت ۱۳ پای به قله گذاشتیم.
در قله دماوند به علت کاهش فشار هوا ، کمبود اکسیژن و خروج گاز گوگرد تنفس با مشکل مواجه می شود.
بعد از استراحت کوتاهی که در قله داشتیم عکسهای یادگاری گرفته شد. مراسم جشن تولد یکی از همنوردان برگزار شد و سپس برای شفای مریضان بویژه شفای عاجل دوست و همنورد عزیزمان آقای شاکری دعا کردیم.
نهایتا" در ساعت ۱۴ راه بازگشت را در پیش گرفته و در ساعت ۱۸ برای استراحت و شب مانی در محل کمپ ۴۰۰۰ استقرار پیدا کردیم.
در تاریخ ۹۶/۶/۱۷ بعد از هماهنگی با آقای صالحی(راننده نیسان) و جمع آوری بارگاه در ساعت ۹ صبح فرودمان را ادامه داده و در ساعت ۱۱/۳۰ دقیقه به محوطه سنگ آلومین رسیده سوار نیسان شده و به روستای ناندل برگشتیم.
بعد از استحمام و استراحت مختصری در خانه کوهنوردان سوار مینی بوس شده و راه تبریز را در پیش گرفتیم.
لازم به یادآوری است که دقایقی قبل از سوار شدن به مینی بوس یکبار دیگر به اوج قله دماوند چشم دوخته ، مرام و معرفت کوهنوردی را بجا آورده و از دماوند راسخ خدا حافظی کردیم.
در راه بازگشت به تبریز بعد از ۳ روز کم غذایی و غذای کنسروی در شهرستان آبعلی همه همنوردان چلوکباب بختیاری نوش جان کردند و نهایتا" در مورخ ۹۶/۶/۱۸ در ساعت ۴/۳۰ دقیقه به تبریز رسیدیم.
اینجانب بعنوان سرپرست برنامه لازم دیدم مسائل و مشکلات عمومی را که اکثر کوهنوردان در بوجود آمدن آنها نقش دارند اشاره ای داشته باشم.
۱- در کنار رعایت نکات فنی و تخصصی در این ورزش ، رعایت نکات عمومی در در حین اجرای برنامه از الزامات محسوب می شود.
۲- این مسیر از ابتدا تا انتها فاقد هرگونه چشمه و آب شرب است و مشکل بی آبی تا انتهای برنامه وجود دارد بنابرین مدیریت آب شرب در طول برنامه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حداقل آب مورد نیاز هر نفر در این برنامه ۴ عدد آب بسته بندی شده ۱/۵ لیتری ضروری است.
۳- جانپناه ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ حداکثر گنجایش ۱۵ نفر را دارد لذا افرادی که قصد دارند در جبهه شمالی دماوند برنامه اجراء کنند توصیه می شود که حتما" همراه خود چادر و تجهیزات شب مانی داشته باشند.
تیم هایی در منطقه حضور داشتند که به علت عدم امکان استفاده از جانپناه و همراه نداشتن چادر ، در محوطه باز در هوای سرد شب را سپری می کردند و به این دلیل صعودشان همراه با ریسک و مخاطره بود که با علم و منطق کوهنوردی منطبق نیست.
۴- برای صعود به قلل مرتفع از جمله دماوند برای پیشگیری از ارتفاع زدگی اجرای چندین پیش برنامه و تمرینات هوازی لازم و ضروری است.

۵- در اینگونه برنامه ها حداقل از یک هفته قبل روزی ۳ الی۴ لیتر آب باید مصرف کرد و مصرف سبزیجات ، کربوهیدرات ،پروتئین و میوه های آبدار در رژیم غذایی روزانه لحاظ شود.
۶- در برنامه های کوهنوردی متاسفانه تعدادی از دوستان بهداشت محیط زیست را رعایت نمی کنند و با بجا گذاشتن آشغال و زباله باعث تخریب و آلوده شدن محیط کوهستان می شوند
چون کوهنورد در محیط کوهستان میهمان است نه میزبان.
رفتارتخریبی با تنها آثار ملی طبیعی کشور دور از انصاف است ( قله دماوند در ۱۳ تیر ۱۳۸۷ اولین آثار طبیعی ملی ایران پذیرفته شد).
۷- آنتن دهی تلفن همراه تا ارتفاع ۴۰۰۰ خوب بوده ولی در ارتفاع ۵۰۰۰ به سختی میسر می شود و از ارتفاع ۵۰۰۰ به بعد مقدور نیست.
۸- مدیریت هزینه و بخصوص مدیریت زمان که یکی از وظایف اصلی سرپرست است باید بطور دقیق رعایت شود.
۹- هر سرپرستی باید مولفه های
برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت ، کنترل ، تحقیق و گردآوری اطلاعات منطقه مورد نظر را سرلوحه برنامه خود قرار دهد و نقطه قابل توجه اینکه وظیفه اصلی و مهم سرپرست سالم برگرداندن اعضاء گروه است موفقیت صعود در اولویتهای بعدی قرار دارد.
۱۰- هزینه کرایه یک دستگاه نیسان دربستی از ۳ راهی جاده هراز تا روستای ناندل ۱۰۰/۰۰۰تومان ، از روستای ناندل تا سنگ آلومین ۱۲۰/۰۰۰ تومان ، حمل یک عدد کوله پشتی با قاطر از محوطه سنگ آلومین تا ارتفاع ۴۰۰۰ به مبلغ ۵۰/۰۰۰تومان است.

از اعضاء محترم تیم دماوند به علت همکاری صمیمانه شان تقدیر و تشکر
می نمایم.

نفرات تیم:

۱- داود نرجس ( سرقدم)
۲- مهدی هدایی( مسئول فنی)
۳- ایوب مولوی(نفر آخر)
۴- فرهاد فتحعلیزاده(مسئول کمکهای اولیه)
۵- رضا اله قلی
۶- محمود رحمانزاده
۷- مجید جعفری
۸- حسن شمس( سرپرست)

باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ تبریز

+ نوشته شده در  یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ساعت 1  توسط باشگاه آلپ تبریز  |
باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ تبریز...
ما را در سایت باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ تبریز دنبال می کنید

برچسب : گزارش,دماوند,شمالی, نویسنده : alptabriza بازدید : 193 تاريخ : شنبه 1 مهر 1396 ساعت: 13:18